5/FIKCYJNE RABATY
Zaniżanie zysku wykonawcy, poprzez fikcyjną sprzedaż swoich produktów z rabatami.
Opis działania:
Firma B w umowie z firmą A, zastrzega sobie możliwość obniżenia ceny produktu, w przypadku kłopotów z jego sprzedażą.Jednak nie może zrobić tego zbyt otwarcie pisząc w umowie, że to firma A pokryje różnice w cenie.
Taki zapis byłoby zbyt ewidentnym działaniem na szkodę firmy A i nawet Zarząd takiej „zaprzyjaźnionej” i „niewidzącej” w umowie różnych szkodliwych dla siebie zapisów firmy A, nie podpisałaby takiej umowy, w obawie przed natychmiastową odpowiedzialnością karną.
W związku z czym firma B pisze w umowie, że to ona pokryje różnice w cenie produktów, na które obniży cenę.
Na pozór wszystko jest w porządku, firma A nic nie traci, traci tylko firma B.
Istotą nieuczciwego działania jest tu atrakcyjność produktu.Gdyby produkt był nieatrakcyjny i trudno sprzedawalny za cenę oficjalną, to taki zapis miałby jeszcze jakiś sens, ale zwykle w takiej sytuacji to właśnie firma B, nie zgodziłaby się na taki zapis w umowie
Natomiast w przypadku produktu atrakcyjnego, na dodatek fikcyjnie blokowanego do sprzedaży , co opisano w pkt. 4/ zapis taki umożliwia firmie B trzy następujące korzyści:
a/Sprzedaż części produktu po niższej cenie, umożliwia firmie B zmniejszenie swoich oficjalnych zysków. Zyski te musi ogłaszać, corocznie w Krajowym Rejestrze Sądowym dostępnym dla wszystkich.
Ogłoszenie zbyt dużych zysków wynikających z przychylności firmy A, powodowałoby problem ze znalezieniem kolejnych klientów.Wtedy zbyt wyraźnie byłoby widać, że firma B nie jest uczciwą firma, z niewielkim zyskiem i nie jest konkurencyjna na rynku.
b/ Sprzedaż części produktu po niższej cenie, umożliwia też firmie B oszukiwanie Skarbu Państwa. Obniżenie ceny i zmniejszenie zysku, powoduje zmniejszenie podatku dochodowego od tego zysku dla firmy B.
Zakup przez osoby powiązane z firma B, produktów po niższej cenie nie powoduje żadnych wpływów do Skarbu Państwa, które powstałyby przy sprzedaży po normalnej cenie oficjalnej .
c/ Sprzedaż części produktu po niższej cenie odbywa się w gronie pracowników i znajomych Zarządu firmy B, jak również rodziny i znajomych Zarządu firmy A.
To umożliwia osiągnięcie dodatkowych korzyści, poprzez nabycie atrakcyjnego produktu, po jeszcze atrakcyjniejszej niż oficjalna cenie, przez osoby powiązane z Zarządem firmy A i B, kosztem osób rzeczywiście finansujących te zakupy, czyli właścicieli lub finansujących firmę A