4/BLOKOWANIE SPRZEDAŻY
Osiąganie dodatkowego nieujawnionego zysku, poprzez fikcyjne blokowanie sprzedaży atrakcyjnych produktów.
Opis działania:
Firma B powinna zgodnie z umową sprzedać swoje produkty na rynku, natychmiast jak to tylko możliwe. Jeżeli jednak oficjalna cena produktu firmy B, jest bardzo atrakcyjna, to potencjalni nabywcy, chętnie zapłaciliby nieco więcej, niż wynosi cena oficjalna.
Firma B ze względu na przepisy prawa np. Spółdzielczego, nie może podnieść ceny oficjalnej, może natomiast podawać nieprawdziwe informacje, że wszystkie jej produkty zostały sprzedane, a sprzedaż zakończona.
W tym czasie, poprzez zaprzyjaźnionych pośredników, zwykle osoby fizyczne, oferuje do sprzedaży resztę produktów, za cenę wyższą niż oficjalna.Nowi nabywcy płacą „odstępne” pośrednikowi, który dzieli się zyskiem z firmą B.
Działanie takie byłoby zgodne z prawem tylko wtedy, gdyby pośrednik na własne ryzyko, zakupił resztę przeznaczoną do sprzedaży produktów i za nie zapłacił. Następnie może je oferować je do sprzedaży po droższej cenie, ale wtedy nie potrzebne byłoby blokowanie sprzedaży i udzielanie fałszywych informacji o jej zakończeniu.